View original document

The full text on this page is automatically extracted from the file linked above and may contain errors and inconsistencies.

Joint Press Release
Board of Governors of the Federal Reserve System
U.S. Department of the Treasury

For release at 6:00 a.m. EST

March 2, 2009

U.S. Treasury and Federal Reserve Board Announce Participation in AIG
Restructuring Plan
Washington, D.C. ­­ The U.S. Treasury Department and the Federal Reserve Board today
announced a restructuring of the government's assistance to AIG in order to stabilize this
systemically important company in a manner that best protects the U.S. taxpayer. Specifically, the
government's restructuring is designed to enhance the company's capital and liquidity in order to
facilitate the orderly completion of the company's global divestiture program.
The company continues to face significant challenges, driven by the rapid deterioration in certain
financial markets in the last two months of the year and continued turbulence in the markets
generally. The additional resources will help stabilize the company, and in doing so help to stabilize
the financial system. 
As significantly, the restructuring components of the government's assistance begin to separate the
major non­core businesses of AIG, as well as strengthen the company's finances. The long­term
solution for the company, its customers, the U.S. taxpayer, and the financial system is the orderly
restructuring and refocusing of the firm. This will take time and possibly further government
support, if markets do not stabilize and improve. 
Given the systemic risk AIG continues to pose and the fragility of markets today, the potential cost
to the economy and the taxpayer of government inaction would be extremely high. AIG provides
insurance protection to more than 100,000 entities, including small businesses, municipalities,
401(k) plans, and Fortune 500 companies who together employ over 100 million Americans. AIG
has over 30 million policyholders in the U.S. and is a major source of retirement insurance for,
among others, teachers and non­profit organizations. The company also is a significant counterparty
to a number of major financial institutions.
AIG operates in over 130 countries with over 400 regulators and the company and its regulated and
unregulated subsidiaries are subject to very different resolution frameworks across their broad and
diverse operations without an overarching resolution mechanism. Within the options available, the
restructuring plan offers a multi­part approach which brings forward the ultimate resolution of the
company, has received support from key stakeholders and the rating agencies, and provides the best
possible protection for taxpayers in connection with this commitment of resources.
The steps announced today provide tangible evidence of the U.S. government's commitment to the
orderly restructuring of AIG over time in the face of continuing market dislocations and economic
deterioration. Orderly restructuring is essential to AIG's repayment of the support it has received
from U.S. taxpayers and to preserving financial stability. The U.S. government is committed to
continuing to work with AIG to maintain its ability to meet its obligations as they come due.
Treasury has stated that public ownership of financial institutions is not a policy goal and, to the
extent public ownership is an outcome of Treasury actions, as it has been with AIG, it will work to

replace government resources with those from the private sector to create a more focused,
restructured, and viable economic entity as rapidly as possible. This restructuring is aimed at
accelerating this process. Key steps of the restructuring plan include:
Preferred Equity 
The U.S. Treasury will exchange its existing $40 billion cumulative perpetual preferred shares for
new preferred shares with revised terms that more closely resemble common equity and thus
improve the quality of AIG's equity and its financial leverage. The new terms will provide for non­
cumulative dividends and limit AIG's ability to redeem the preferred stock except with the proceeds
from the issuance of equity capital. 
Equity Capital Commitment
The Treasury Department will create a new equity capital facility, which allows AIG to draw down
up to $30 billion as needed over time in exchange for non­cumulative preferred stock to the U.S.
Treasury. This facility will further strengthen AIG's capital levels and improve its leverage.
Federal Reserve Revolving Credit Facility
The Federal Reserve will take several actions relating to the $60 billion Revolving Credit Facility
for AIG established by the Federal Reserve Bank of New York (New York Fed) in September 2008,
to further the goals described above.
Repayment by Preferred Stock Interests 
The Revolving Credit Facility will be reduced in exchange for preferred interests in two special
purpose vehicles created to hold all of the outstanding common stock of American Life Insurance
Company (ALICO) and American International Assurance Company Ltd. (AIA), two life insurance
holding company subsidiaries of AIG. AIG will retain control of ALICO and AIA, though the New
York Fed will have certain governance rights to protect its interests. The valuation for the New York
Fed's preferred stock interests, which may be up to approximately $26 billion, will be a percentage
of the fair market value of ALICO and AIA based on valuations acceptable to the New York Fed. 
Securitization of Life Insurance Cash Flows 
The New York Fed is authorized to make new loans under section 13(3) of the Federal Reserve Act
of up to an aggregate amount of approximately $8.5 billion to special purpose vehicles (SPVs)
established by domestic life insurance subsidiaries of AIG. The SPVs would repay the loans from
the net cash flows they receive from designated blocks of existing life insurance policies held by the
parent insurance companies. The proceeds of the New York Fed loans would pay down an
equivalent amount of outstanding debt under the Revolving Credit Facility. The amounts lent, the
size of the haircuts taken by the New York Fed, and other terms of the loans would be determined
based on valuations acceptable to the New York Fed.
Restructuring of Other Terms
After the transactions described above, the total amount available under the Facility will be reduced
from $60 billion to no less than $25 billion. In addition, the interest rate on the Facility, which is
three­month LIBOR plus 300 basis points, will be modified by removing the existing floor (3.5
percent) on the LIBOR rate. The Facility will continue to be secured by a lien on a substantial
portion of AIG's assets, including the businesses AIG plans to retain. The other material terms of the
Facility remain unchanged.
Issuance of Preferred Stock
As required by the credit agreement governing the Revolving Credit Facility, AIG has agreed to
issue on March 4, 2009, shares of convertible preferred stock representing an approximately 77.9%
equity interest in AIG to an independent trust for the sole benefit of the United States Treasury.
AIG must be in compliance with the executive compensation and corporate governance
requirements of Section 111 of the Emergency Economic Stabilization Act, including the most
stringent limitations on executive compensation as required under the newest amendments to the
Emergency Economic Stabilization Act. Additionally, AIG must continue to maintain and enforce

newly adopted restrictions put in place by the new management on corporate expenses and lobbying
as well as corporate governance requirements.