
3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 1/12

Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-
Backed Influence Actors

March 3, 2022

United States and its Partners and Allies Continue Campaign Against Putin s̓ A�iliates in
Response to the Premeditated and Unprovoked Invasion of Ukraine

Treasury to Share Financial Intelligence About Sanctioned Oligarchs with Department of
Justice as Part of E�ort to Freeze and Seize Assets

WASHINGTON – Today, the U.S. Department of the Treasury s̓ O�ice of Foreign Assets Control

(OFAC) and the U.S. Department of State intensified pressure on Russia by sanctioning

numerous Russian elites and their family members, identifying certain property of these

persons as blocked, and sanctioning Russian intelligence-directed disinformation outlets. The

elites sanctioned continue to provide direct and indirect support to the Government of the

Russian Federation (GoR) through their business empires, wealth, and other resources. The

aid of these individuals, their family members, and other key elites allows President Vladimir

Putin to continue to wage the ongoing, unprovoked invasion of Ukraine. Blocked as part of

today s̓ action are three Russian elites, two of their spouses, three of their adult children, six

of their companies, one of Russia s̓ largest privately-owned aircra�, and one of the world s̓

largest superyachts.

As with previous announcements, these actions were taken in close coordination with the

European Union, United Kingdom, Canada, Japan, the ROK, and Australia, demonstrating

global support for Ukraine and the commitment to hold Russia s̓ authoritarian leadership

responsible for their actions. As a part of the transatlantic e�ort to further deny Russian elites

the benefits of their kleptocracy and ensure the e�ective implementation of our financial

sanctions, Treasury will share financial intelligence and other evidence where appropriate with

the Department of Justice to support criminal prosecutions and seizure of assets.

Furthermore, Treasury and the Department of Justice will continue to work with international

partners and allies to target assets in various jurisdictions, as committed to in the joint

statement by leaders on February 26, 2022.

U.S. DEPARTMENT OF THE TREASURY

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/02/26/joint-statement-on-further-restrictive-economic-measures/
https://home.treasury.gov/


3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 2/12

“Treasury is committed to holding Russian elites to account for their support of President

Putin s̓ war of choice,” said Secretary of the Treasury Janet L. Yellen. “Today, across the U.S.

government and in coordination with partners and allies, we are demonstrating our

commitment to impose massive costs on Putin s̓ closest confidants and their family members

and freeze their assets in response to the brutal attack on Ukraine. We also continue to target

Russia s̓ destabilizing disinformation e�orts.”

In addition to sanctioning elites, OFAC designated 26 Russia- and Ukraine-based individuals

and seven Russian entities in connection with the GoR s̓ e�orts to promulgate disinformation

and influence perceptions. This action follows OFAC s̓ imposition of sanctions on January 20,

2022, which identified Russian agents that took part in activities that attempt to destabilize

the Ukrainian government, and builds on sanctions imposed on April 15, 2021, for Russian-

backed e�orts to attempt to influence U.S. elections. Russian intelligence services, including

the Federal Security Service (FSB), Main Intelligence Directorate (GRU), and Foreign

Intelligence Service (SVR), employ disinformation outlets and intelligence service a�iliates to

spread false narratives that advance Russian strategic objectives to destabilize Ukraine and

falsely justify the Kremlin s̓ activities. The individuals and entities designated today have

played various roles in Russia s̓ global influence campaign, including in Ukraine.

The Department of State is also imposing substantial costs on Russia s̓ defense enterprises by

sanctioning 22 defense-related firms. These far-reaching sanctions target a wide range of

Russian defense enterprises, including entities that develop and produce fighter aircra�,

infantry fighting vehicles, electronic warfare systems, missiles, and unmanned aerial vehicles

for Russia s̓ military. These sanctions strike at the core of Putin s̓ war machine.  

PUT IN AF F ILIAT E ALISHER USMANOV AND ONE OF
W ORLDʼS LARGEST  SUPERYACHTS

Alisher Burhanovich Usmanov (Usmanov) is one of Russia s̓ wealthiest billionaires with vast

holdings across multiple sectors of the Russian Federation economy as well as internationally.

Through holding company USM, of which Usmanov owns approximately 49 percent, and other

vehicles, Usmanov holds significant interests in the metals and mining, telecommunications,

and information technology sectors. Usmanov is known to be close to Putin as well as Dmitry

Medvedev, the Deputy Chairman of the Security Council of Russia and former President and

Prime Minister of Russia. Usmanov and Putin allegedly have financial ties, while Medvedev has

reportedly benefited from the personal use of luxurious residences controlled by Usmanov.



3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 3/12

Usmanov s̓ Kremlin ties enrich him and enable his luxurious lifestyle. Evidencing his wealth,

Usmanov owns one of the world s̓ largest superyachts, known as Dilbar, and a business jet

with tail number M-IABU. Dilbar, named a�er Usmanov s̓ mother, is Cayman Islands flagged

with IMO number of 9661792, and a gross registered tonnage of 15917. This superyacht s̓

estimated worth is believed to be between $600 and $735 million. Dilbar has two helipads and

one of the world s̓ largest indoor pools ever installed on a yacht. The estimated cost to run

Dilbar is $60 million per year. Usmanov s̓ aircra�, M-IABU, is an Airbus A340-300 with serial

number 955. The jet is registered in the Isle of Man and is believed to have cost between $350

and $500 million. The aircra� s̓ moniker, Bourkhan, is Usmanov s̓ father s̓ name. Additionally,

the plane s̓ registration spells out “Iʼm Alisher Burhanovich Usmanov.” M-IABU is one of the

largest privately owned planes in Russia and was previously leased out for use by Uzbekistan's

president.

Usmanov is being designated pursuant to E.O. 14024 and the Russian Harmful Foreign

Activities Sanctions Regulations, 31 C.F.R. part 587 (RuHSR), for operating or having operated

in the technology sector of the Russian Federation economy. In addition, OFAC is identifying

Usmanov s̓ superyacht and aircra� as blocked property in which Usmanov has an interest. This

means that any transactions related to the yacht or aircra�, including things such as

maintenance, the hiring of operating personnel, or payment of docking or landing fees,

conducted with U.S. persons or in U.S. dollars, are prohibited. The European Union (EU) has

also designated Usmanov.

Dilbar, superyacht, property of Usmanov



3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 4/12

M-IABU, jet, property of Usmanov

Concurrent with this designation, OFAC issued General License (GL) 15, authorizing all

transactions and unblocking all property of any entity owned 50 percent or more, directly or

indirectly, by Usmanov, that does not appear on OFAC s̓ SDN List.

PUT IN AF F ILIAT E NIKOLAY TOKAREV

Nikolay Petrovich Tokarev (Tokarev) is a long-time Putin associate who served with Putin in

the Soviet Union s̓ Committee for State Security (KGB) as agents in Dresden, East Germany, in

the 1980s. Tokarev is also the president of one of Russia s̓ most important companies,

Transne�, a state-owned pipeline company that is responsible for transporting 90 percent of

oil extracted in Russia. As the president of Transne�, Tokarev has enriched himself and his

family, amassing a business and real estate empire extending throughout Russia and into

Europe. Before his time as Transne� s̓ president, Tokarev worked in the Administrative

Department of the President of the Russian Federation and was awarded numerous titles,

orders, and honorary certificates for his service.

Tokarev s̓ family members, including his wife Galina Alekseyevna Tokareva (Galina) and

daughter Maiya Nikolaevna Tokareva (Maiya), have benefited from his proximity to Putin

and the GoR. Maiya Tokareva s̓ real estate empire has been valued at more than $50 million in

Moscow, Russia alone and includes at least three companies: Moscow-based Limited
Liability Company Ostozhenka 19 (Ostozhenka 19) and Zagreb, Croatia-based Katina
Drustvo s Ogranicenom Odgovornoscu za Nekretnine I Ugostiteljstvo (Katina) and T.G.A.
D.O.O. za Trgovinu I Usluge (TGA). Katina owns prime oceanfront real estate on a Croatian

island that includes a villa built by the 19th century Austrian emperor Franz Joseph I.



3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 5/12

Tokarev is being designated pursuant to E.O. 14024 and the RuHSR for being or having been a

leader, o�icial, senior executive o�icer, or member of the board of directors of the GoR. Galina

and Maiya are being designated pursuant to E.O. 14024 and the RuHSR for being the spouse

or adult child of Tokarev, a person whose property and interests in property are blocked

pursuant to E.O. 14024. Ostozhenka 19, Katina, and TGA are being designated pursuant to

E.O. 14024 and the RuHSR for being owned or controlled by, or for having acted or purported

to act for or on behalf of, directly or indirectly, Maiya, a person whose property and interests

in property are blocked pursuant to E.O. 14024. The EU and Canada have also sanctioned

Tokarev, and Canada additionally designated Galina and Maiya.

Transne� is subject to debt and equity prohibitions pursuant to Directive 2 under E.O. 13662

and Directive 3 under E.O. 14024.

ESCALAT ING SANCT IONS AGAINST  T HE NET W ORK OF
Y EVGENY PRIGOZHIN

Yevgeniy Prigozhin (Prigozhin), who was previously designated pursuant to multiple

sanctions authorities for facilitating attempts to interfere in U.S. elections and supporting the

GoR, is the Russian financier of the Internet Research Agency (IRA), which he utilizes to

operate global influence operations. Prigozhin directs the generation of content to denigrate

the U.S. electoral process and funds Russian interference e�orts while also attempting to

evade sanctions by standing up front and shell companies both in and outside of Russia.

Prigozhin's influence apparatus is reportedly supporting Russian Government designed

influence operations within Ukraine. These influence e�orts are focused on sowing discord on

social issues in Ukraine.In early 2021, Prigozhin continued to coordinate messages in an

attempt to spread disinformation about the United States government. His vast global

network spreads false narratives online. Prigozhin s̓ influence e�orts extend beyond the

United States. OFAC has previously targeted these activities around the world, particularly

through the Kremlin-backed Wagner group, on the continent of Africa. In 2021, Prigozhin

assisted Russia s̓ e�orts to interfere in elections and subvert public opinion in Asia. Russia s̓

e�orts to promote false narratives on various topics, including Russia-Ukraine relations, relies

on platforms associated with Prigozhin. Prigozhin also made e�orts to spread disinformation

on European politicians and o�icials to specifically achieve Russia s̓ goals in relation to

Ukraine.



3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 6/12

Prigozhin s̓ family facilitates the activities of his enterprise, which benefits from his favored

status within Russia s̓ elite. Lyubov Prigozhina (Lyubov) is Prigozhin s̓ wife, and Polina
Prigozhina (Polina) and Pavel Prigozhin (Pavel) are Prigozhin s̓ daughter and son,

respectively. Lyubov, Polina, and Pavel play various roles in Prigozhin s̓ business enterprise. 

Today, OFAC is designating Prigozhin again pursuant to E.O. 14024 and the RuHSR for being

responsible for or complicit in, or for having directly or indirectly engaged or attempted to

engage in interference in a United States or other foreign government election for or on

behalf of, or for the benefit of, directly or indirectly, the GoR. Lyubov, Polina, and Pavel are

each being designated pursuant to E.O. 14024 and the RuHSR for being the spouse or adult

child of Prigozhin, a person whose property and interests in property are blocked pursuant to

E.O. 14024. Pavel also controls three companies, Lakhta Park, OOO, Lakhta Park Premium,
OOO and Lakhta Plaza, OOO. These three companies are being designated pursuant to E.O.

14024 for being owned or controlled by, or for having acted or purported to act for or on

behalf of, directly or indirectly, Pavel, a person whose property and interests in property are

blocked pursuant to E.O. 14024. The EU, Canada, United Kingdom, and Australia have also

designated Prigozhin.The EU and Canada have also designated Lyubov, and Canada has

designated Polina and Pavel.

The actions above were taken pursuant to E.O. 14024 and the RuHSR, which authorizes

sanctions against Russia for its harmful foreign activities, including violating well-established

principles of international law such as respect for the sovereignty and territorial integrity of

other states.

Additionally, today the Department of State designated several additional Russian elites as

well as portions of their familial and business networks and multiple entities related to the

Russian military.

F URT HER ACT ION AGAINST  RUSSIAN INT ELLIGENCE-
DIRECT ED DISINF ORMAT ION OUT LETS

On April 15, 2021, OFAC designated Strategic Culture Foundation, InfoRos, NewsFront, and

SouthFront for propagating Russian intelligence services-directed content. Since designation,

these online media sites have attempted to evade sanctions and continue advancing false

narratives against a variety of topics, including the COVID-19 pandemic. Russia s̓

disinformation and propaganda machine is a network of o�icial and uno�icial communication

channels and platforms that Russia uses to create and amplify false narratives. Russia invests



3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 7/12

massively in these propaganda outlets to support their disinformation e�orts, and it

leverages outlets that pose as news sites to spread these false and misleading narratives.

These media outlets repeatedly republish content from each other in an attempt to legitimize

and popularize the disinformation narratives they propagate. The propaganda they

collectively generate then is available to be cited by slightly larger, slightly more credible

outlets, which filters their Russian intelligence-directed propaganda to a larger readership.

This approach also allows Russia to be opportunistic, such as with COVID-19, where it has

used the global pandemic as a hook to push longstanding disinformation and propaganda

narratives.

Russia sought to downplay Western concerns about a (then) potential further Russian

invasion of Ukraine. Russian intelligence entities target Ukrainian and Russian citizens with

disinformation attempting to label Ukraine and Ukrainian government o�icials as the

aggressor in the Russia-Ukraine relationship. Russia s̓ disinformation playbook employs

specifically placed propaganda at the behest of Russian intelligence services to manipulate

and weaken perceived adversaries.

SVR-DIRECT ED ST RAT EGIC CULT URE F OUNDAT ION ( SCF )

SCF is an online journal registered in Russia that is controlled by the SVR s̓ Directorate of

Active Measures and is closely a�iliated with the Russian Ministry of Foreign A�airs. SCF was

designated pursuant to E.O. 13848 on April 15, 2021, for having engaged in foreign

interference in the 2020 U.S. presidential election.

Since then, SCF has continued to make attempts to reach an audience, despite being banned

on many social media and payment platforms following U.S. sanctions. SCF has created

additional media outlets to promote its narratives, including Odna Rodyna and Rhythm of
Eurasia. In 2021, SCF used Odna Rodyna to reach Ukrainian audiences. In 2021, SCF posted

content alleging that the United States was supporting Ukraine in order to “debilitate Russia.”

The SVR and SCF work to promote another a�iliated media outlet, Journal Kamerton, which

hosts a litany of articles denigrating Ukraine. Svetlana Georgiyevna Zamlelova (Zamlelova)

is the Chief Editor of Journal Kamerton. One of the SCF s̓ main tactics is to publish Western

fringe thinkers and conspiracy theorists, giving them wider reach, while trying to obscure the

Russian origins of the journal. This tactic helps the site appear to be an organic voice within its

target audience of Westerners. SCF a�iliates Odna Rodyna, Rhythm of Eurasia, and Journal

Kamerton are being designated pursuant to E.O. 13848 for being owned or controlled by, or



3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 8/12

for having acted or purported to act for or on behalf of, directly or indirectly, SCF. Zamlelova is

being designated pursuant to E.O. 13848 for having materially assisted, sponsored, or

provided financial, material, or technological support for, or goods or services to or in support

of, Journal Kamerton.

ADDIT IONAL SVR-DIRECT ED DISINF ORMAT ION NET W ORKS

Russia s̓ SVR directs two additional disinformation outlets, New Eastern Outlook and

Oriental Review. Both media outlets spread many types of disinformation about

international organizations, military conflicts, protests, and any divisive issues that they can

exploit. Recently, both outlets spread false information to undermine COVID-19 vaccines. New

Eastern Outlook is a pseudo-academic publication of the Russian Academy of Science s̓

Institute of Oriental Studies that promotes disinformation and propaganda focused primarily

on the Middle East, Asia, and Africa. It combines pro-Kremlin views of Russian academics with

anti-U.S. views of Western fringe voices and conspiracy theorists. In 2022, Oriental Review

shared content that denigrated the United States' handling of the ongoing crisis in Ukraine.

New Eastern Outlook and Oriental Review are being designated pursuant to E.O. 14024 for

being owned or controlled by, or for having acted or purported to act for or on behalf, directly

or indirectly, the GoR.

Today, OFAC is targeting seven SCF employees that have helped perpetuate their false

narratives. Vladimir Ilich Maksimenko (Maksimenko) and Andrey Grigoryevich Areshev
(Areshev), served as Directors for SCF. Irina Sergeyevna Bubnova (Bubnova) and Anton
Sergeyevich Bespalov (Bespalov), worked in editing and social media operations. Sergei
Ivanovich Saenko (Saenko) monitored SCF s̓ social media operations. Natalya Petrovna
Skorokhodova (Skorokhodova) worked to recruit and pay U.S. contributors to SCF. Yuriy
Anatolyevich Prokofyev (Prokofyev) served as SCF s̓ president. Maksimenko, Areshev,

Skorokhodova, Bubnova, Bespalov, Prokofyev, and Saenko are being designated pursuant to

E.O. 13848 for having materially assisted, sponsored or provided financial, material or

technological support for, or goods or services to or in support of, SCF, a person whose

property and interests in property are blocked pursuant to E.O. 13848.

GRU-DIRECT ED INF OROS

InfoRos is a news agency that is primarily run by the GRU s̓ 72nd Main Intelligence Information

Center (GRITs). GRITs is a unit within Russia s̓ Information Operations Troops, which is



3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 9/12

identified as Russia s̓ military force for conducting cyber espionage, influence, and o�ensive

cyber operations. InfoRos operates under two organizations, “InfoRos, OOO” and “IA

InfoRos.” InfoRos has used a network of websites, including nominally independent websites,

to spread false conspiracy narratives and disinformation promoted by GRU o�icials, to include

spreading disinformation about the COVID-19 pandemic. On April 15, 2021, InfoRos, OOO and

IA InfoRos were designated pursuant to section 224(a)(1)(B) of the Countering America s̓

Adversaries Through Sanctions Act (CAATSA) , E.O. 13694 as amended, and E.O. 13382, for

acting or purporting to act for or on behalf of the GRU, a person designated under section

224(a)(1)(A) of CAATSA, and pursuant to E.O. 13694, as amended, and E.O. 13382.

Around 2012, InfoRos reportedly began branching out throughout Russia registering over

1,000 online sites, e�ectively creating a network of networks that secretly distributes the

Russian government s̓ preferred account of events. In early December 2021, a Ukraine-based

InfoRos contributor submitted an editorial for publication on the InfoRos website, intended

for Russian readership, blaming Ukraine for provoking Russia.

Today, OFAC is targeting nine InfoRos employees. OFAC is designating InfoRos General

Directors Andrey Vitalyevich Ilyashenko and Anastasiya Sergeyevna Kirillova, InfoRos

Executive Editor Maksim Borisovich Krasovskiy, InfoRos Director Nina Viktoronova
Dorokhova, InfoRos web master Yevgeniya Vitalyevna Nezhdanova, InfoRos editors

Aleksandra Aleksandrovna Kamyshanova, and Denis Sergeyevich Tatarchenko, InfoRos

Project Director Maksim Iosifovich Krans, and InfoRos employee Valeriy Ivanovich
Pogrebenkov, for acting or purporting to act for or on behalf of, directly or indirectly, InfoRos,

OOO, pursuant to section 224(a)(l)(B) of CAATSA, E.O. 13694, as amended, and E.O. 13382.

FSB -DIRECT ED NEW SF RONT

NewsFront is a Crimea-based disinformation and propaganda outlet that worked with FSB

o�icers to coordinate a narrative that undermined the credibility of a news website

advocating for human rights. NewsFront was also used to distribute false information about

the COVID-19 vaccine. With the self-proclaimed goal of providing an “alternative source of

information” for Western audiences, Newsfront is particularly focused on supporting Russia-

backed forces in Ukraine. Newsfront was designated pursuant to section 224(a)(l)(B) of

CAATSA, E.O. 13694, as amended, and E.O. 13382 on April 15, 2021, for being owned or

controlled by, or for having acted or purported to act for or on behalf of, directly or indirectly,

the FSB.



3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 10/12

Today, OFAC is targeting four NewsFront Employees. Konstantin Sergeyevich Knyrik
(Knyrik), the director and founder of NewsFront, has written and published articles at the

behest of FSB o�icers and obtained funding for NewsFront from its financial sponsor, Yuriy
Sergeyevich Fedin (Fedin). NewsFront cofounder Mikhail Anatolyevich Sinelin (Sinelin) and

NewsFront deputy director Yevgeniy Eduardovich Glotov (Glotov) have supported

NewsFront s̓ attempts to establish alternate mediums in order to evade sanctions. Glotov has

also written an article falsely alleging U.S. interference in Ukrainian mass media.

Knyrik is being designated pursuant to section 224(a)(l)(B) of CAATSA, E.O. 13694, as

amended, and E.O. 13382, for acting on or purporting to act for or behalf of, directly or

indirectly, the FSB and NewsFront. Sinelin, Glotov, and Fedin are being designated pursuant to

E.O. 13694, as amended, and E.O. 13382, for having materially assisted, sponsored or provided

financial, material or technological support for, or goods or services to or in support of,

NewsFront.

FSB -DIRECT ED SOUT HF RONT

SouthFront is a disinformation site that receives taskings from the FSB. Following the 2020

U.S. presidential election, SouthFront sought to promote perceptions of voter fraud during

the 2020 U.S. presidential election cycle, and was designated pursuant to E.O. 13848, E.O.

13694, as amended, and E.O. 13382 on April 15, 2021, for having engaged in foreign

interference in the 2020 U.S. presidential election and being owned or controlled by, or for

having acted or purported to act for or on behalf of, directly or indirectly, the FSB.

Since its designation, SouthFront has struggled to generate revenue and attract contributors.

Attempting to evade sanctions to keep its platform alive, SouthFront solicited donations and

attempted to conceal its identity from payment processors. SouthFront and its employees

remain focused on attempting to influence U.S. elections through the spread of false

information. Although it previously focused on the 2020 U.S. presidential election. SouthFront

has also spread information suggesting that Ukraine or NATO could use chemical weapons

within the country with hopes to blame it on Russia.

Today, OFAC is targeting four SouthFront employees. Denis Yakovlevich Gafner (Gafner) is

involved in running the website and soliciting funds from readers. Aelita Leonidovna
Mamakova (Mamakova) is responsible for soliciting financial donations from readers to

SouthFront and publishing material. Aleyona Anatolyevna Chuguleva (Chuguleva) is a

SouthFront employee. Valeriya Kalabayeva (Kalabayeva) produced content for SouthFront.



3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 11/12

Gafner, Mamakova, Chuguleva, and Kalabayeva are being designated pursuant to E.O. 13382,

E.O. 13694, as amended, E.O. 13848 for having materially assisted, sponsored or provided

financial, material or technological support for, or goods or services to or in support of,

SouthFront.

ADDIT IONAL DISINF ORMAT ION SIT ES

In 2020, media influence organization Project Lakhta, owned by Prigozhin, developed a new

website, United World International (UWI). Since at least 2014, Project Lakhta has used

among other things, fictitious online personas that posed as U.S. persons to interfere in U.S.

elections, as the IRA did during the 2016 U.S. election. In 2022, UWI suggested that Ukraine

would “perish” if it is admitted to NATO. UWI s̓ chief editor, Darya Aleksandrovna Dugina
(Dugina), sought contributors to write articles on UWI. Dugina s̓ father, Alexander Dugin

(Dugin), was first designated in 2015 pursuant to E.O. 13660 for being responsible for or

complicit in actions or policies that threaten the peace, security, stability, or sovereignty or

territorial integrity of Ukraine. Dugin was a leader of the Eurasian Youth Union, which actively

recruited individuals with military and combat experience to fight on behalf of the self-

proclaimed Donetsk People s̓ Republic and has stated that it has a covert presence in Ukraine.

Dugin controls Geopolitica, a website that serves as a platform for Russian ultra-nationalists

to spread disinformation and propaganda targeting Western and other audiences. For

example, on February 8, 2022, Geopolitica published an article falsely accusing the U.S. and

NATO of provoking war with Russia, in order to “further terrorize the American people in all

sorts of malicious ways.”

UWI is being designated pursuant to E.O. 13661, E.O. 13694, as amended, and E.O. 13848 for

being owned or controlled by, or for having acted or purported to act for or on behalf of,

directly or indirectly, Prigozhin. Dugina is being designated pursuant to E.O. 13661, E.O. 13694,

as amended, and E.O. 13848, for acting or purporting to act for or on behalf of, directly or

indirectly, UWI. Geopolitica is being designated pursuant to E.O. 13660 for being owned or

controlled by, or for having acted or purported to act for or on behalf of, directly or

indirectly, Dugin.

SANCT IONS IMPLICAT IONS

As a result of today s̓ action, all property and interests in property of the individuals and

entities above that are in the United States or in the possession or control of U.S. persons are



3/4/2022 Treasury Sanctions Russians Bankrolling Putin and Russia-Backed Influence Actors | U.S. Department of the Treasury

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628 12/12

blocked and must be reported to OFAC. In addition, any entities that are owned, directly or

indirectly, 50 percent or more by one or more blocked persons are also blocked. All

transactions by U.S. persons or within (or transiting) the United States that involve any

property or interests in property of designated or otherwise blocked persons are prohibited

unless authorized by a general or specific license issued by OFAC, or exempt. These

prohibitions include the making of any contribution or provision of funds, goods, or services

by, to, or for the benefit of any blocked person and the receipt of any contribution or provision

of funds, goods, or services from any such person.

For identifying information on the individuals, entities, and property sanctioned or identified

today. 

Photo Credit: Yacht Photo: Wirestock.adobe.com 

Photo Credit: Airplane Photo: AirMartin Erdniss - stock.adobe.com

###

https://home.treasury.gov/policy-issues/financial-sanctions/recent-actions/20220303

